AFP-dekning sikret etter YS

Finansforbundets medlemmer som omfattes av våre tariffavtaler med NHO/Finans Norge er sikret videre AFP-dekning etter utmeldingen av YS 1. januar 2025.

I juni besluttet Fellesordningen for AFP at Sentralavtalen, Inkassoverenskomsten og fem direkteavtaler tilhørende NHO/Finans Norge-området inntas på AFP-listen.

Prosessen for tariffområdene Spekter og Virke starter til høsten.

Bakgrunn

I desember vedtok et ekstraordinært landsmøte at Finansforbundet melder seg ut av YS. Utmeldingen trer i kraft fra 1. januar 2025.

Med utmeldingen bortfaller AFP-dekningen i Finansforbundets tariffområder som vi har hatt gjennom medlemskapet i YS. Oppføring på AFP-listen krever vedtak fra styret i Fellesordningen. Finansforbundet har hele tiden vurdert det slik at alle vilkår for videre AFP-oppføring som frittstående forbund er tilstede. Prosessen med å sikre videre AFP-dekning for våre medlemmer ble satt i gang umiddelbart, og forventes å være ferdig behandlet i god tid før utmeldingen er et faktum.