Finansforbundet positiv til ny storbank

– Vi er positive til fusjonen som er foreslått mellom Sparebanken Vest og Sparebanken Sør. Vår rolle fremover vil være å bistå medlemmer og tillitsvalgte i prosessen, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.

Vigdis Mathisen, leder av Finansforbundet

Sparebank-Norge er i endring blant annet som følge av de stadig mer omfattende regulatoriske kravene som stilles til finansnæringen. – En større og mer slagkraftig sparebank vil møte konkurransesituasjonen og de nye kravene på en god måte, sier Mathisen.

Onsdag morgen ble det kjent at Sparebanken Vest og Sparebanken Sør skal slå seg sammen. Den nye banken blir landets tredje største bank.

– Finansforbundet er positiv til alle initiativ som bidrar til en fortsatt sterk sparebanksektor i Norge. Dette initiativet er viktig for utvikling og støtte til lokalt næringsliv – og å opprettholde kompetansearbeidsplasser på sør- og vestlandet. Vi er fornøyd med at det meldes om å satse videre på spennende utviklingsmuligheter for de ansatte, sier Mathisen.

Hun understreker viktigheten av at de tillitsvalgte er involvert i de videre prosessene, for å sikre at de ansattes interesser ivaretas på en god måte.