DNBs kuttplaner: Vi bistår medlemmene

DNB vil kutte 500 årsverk det neste halve året. – Vi stiller med advokatbistand til alle berørte enkeltmedlemmer, og forventer at tillitsvalgte involveres i hele prosessen, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.

Krever involvering og ryddig prosess

Nå forventer vi at det blir satt av tilstrekkelig med midler til en god omstillingsprosess, og at ledelsen og de tillitsvalgte raskt etablerer gode retningslinjer og ordninger som bidrar til en god prosess, sier Mathisen.

Behold roen

Hun har forståelse for at en slik melding skaper uro. – 500 ansatte er mange enkeltpersoner, og et halvt år er kort tid, sier Mathisen. Hun oppfordrer medlemmer som blir berørt om å puste med magen.
– Forhold deg rolig, følg med på den videre prosessen, og snakk med våre folk. Vi gir full støtte med gratis rådgivning og juridisk bistand ved behov fra forbundets advokater og de tillitsvalgte i DNB, sier Mathisen.

Bakgrunn

DNB la i ettermiddag frem konsernets strategi for årene fremover. Den bærer preg av nedbemanning, sentralisering og mer digitalisering og automatisering.