Høring om endringer i kapitalkravsforordningen

Ny kapitalkravsforordning vil kunne bidra til en mangfoldig og sterkere konkurranse i norsk finansnæring, der lokalbanker konkurrerer mot større aktører. Særnorske innstramminger trekker imidlertid i motsatt retning, og vil gjøre det norske markedet mindre attraktivt for utenlandske banker.

Finanstilsynet har, på oppdrag fra Finansdepartementet, utarbeidet et høringsnotat om gjennomføring av forventede EØS-regler som svarer til endringer i kapitalkravsordningen. Dette er våre viktigste innspill.

Finansforbundet er positive til ny standardmetode for bedre risikostyring. Vi støtter forslaget fordi det vil kunne bidra til en mangfoldig og sterkere konkurranse i norsk finansnæring, der lokalbanker konkurrerer mot større aktører.

Finanstilsynets ønske om særnorske innstramminger vil imidlertid gjøre det norske markedet mindre attraktivt for utenlandske banker. Vi risikerer derfor en svekket konkurranse og at flere utenlandske banker vender ryggen til Norge.

Støtter ny standardmetode

Finansforbundet støtter de foreslåtte endringene med ny standardmetode, og mener dette er et taktskifte i riktig retning.

Mer risikosensitivt beregningsgrunnlag gir bedre risikostyring i bankene. I tillegg vil økt kapitaldekning for banker som benytter standardmetoden være et viktig bidrag til å utjevne konkurransen mellom små og store aktører. Vi er derfor positive til at regjeringen legger opp til en implementering av endringene, både i Norge og EU, fra 1. januar 2025.

Kritisk til særnorske innstramminger

Vi er imidlertid kritisk til Finanstilsynets forslag til å ta i bruk nasjonale valgmuligheter for innstramninger hos IRB-bankene utover dagens nivå. I høringssvaret tar vi særlig stilling til Finanstilsynets forslag om å øke risikovektgulvet for bolig og næringseiendom, ved å heve risikovektene for boliglån fra 20 til 25 prosent og for næringseiendom fra 35 til 45 prosent. Vi mener dette vil svekke risikosensitiviteten i IRB-systemet.

I tillegg mener vi at Finanstilsynets begrunnelse for økningen av risikovektene for boliglån og næringseiendom ikke er tilstrekkelig.

Skal regjeringen nå sin ambisjon om bedre konkurranse, må den sørge for at norske kapitalkrav også er konkurransedyktig i et internasjonalt perspektiv. En ytterlig innstramming av kapitalkravene for IRB-banker vil være feil vei å gå, og bidrar til å svekke konkurransen.

Les hele høringssvaret her:

Belte og bukseseler svekker konkurransen i bankmarkedet

Ny kapitalkravsforordning fra EU legger opp til styrking av konkurransen i bankmarkedet. Finanstilsynets ønske om særnorske innstramminger trekker i motsatt retning, skriver vår sjeføkonom Svein Eide i dette innlegget i BankShift (06.09.24).