– Det er ganske sunt å be om hjelp
Liv Hårstadhaugen brukte coachen sin aktivt da hun søkte – og fikk – lederjobben i Handelsbanken.
For noen år tilbake jobbet Liv Hårstadhaugen mye. For mye. Det ble mange timer på kontorplassen som kunderådgiver i Handelsbanken, og etter hvert kjente hun at hun måtte stoppe opp litt. Var det egentlig riktig å være der hun var?
– Jeg måtte lære meg å balansere privatliv og jobb mye bedre. Jeg trengte hjelp til å sortere tankene mine og finne ut hva jeg ville.
Vi tilbyr coaching til våre medlemmer. Meld deg inn her.
Mer oppmerksom på hva som er viktig
I regi av Finansforbundet deltok Liv på et internt arrangement på arbeidsplassen, hvor hun kom i snakk med en av deres coacher, Siren Fadler. De avtalte den første coaching-timen, hvor målet var å finne tonen og kjemien. «Jeg kan vel prøve», tenkte Liv. Selv om hun, som mange andre, hadde en oppfatning av at coaching var et ullent begrep.
– I begynnelsen bidro coachen min til at det ble tydeligere for meg hva jeg ville, og jeg ble mer klar over hva som var viktig for meg. Jeg har jobbet mye med verdier, som var et nytt begrep for meg. Jeg har brukt tid på å bli kjent med hva som er underliggende når jeg blir sint, provosert eller glad, for eksempel. Nå er jeg mer oppmerksom på hva som er viktig for meg.
I løpet av den første perioden med coaching, hvor Liv trengte å ta en pust i bakken, kom det underveis frem at hun kanskje hadde behov for en annen jobb.
– Rent karrieremessig har jeg brukt coachen min både i prosesser rundt jobbskifting, for å bli trygg på CV-en min og til å forberede meg til intervju, som da jeg søkte på stillingen som leder for bedriftsmarkedet i Handelsbanken i 2015, og fikk jobben, sier hun og fortsetter:
– Da hadde jeg jobbet som fagperson i 15 år, og fikk hjelp av Siren til å finne ut hva jeg har som kan være nyttig i en lederstilling. Flere enn meg, og spesielt jenter, dømmer seg selv kritisk. I denne perioden brukte jeg coachen min mer som en heiagjeng.
Siden den gang har Liv gått til coaching av og på i perioder, og coachen har blitt en viktig sparringspartner for henne. Etter hvert har Liv blitt trygg på hva hun kan bruke coachen til, og er tydelig på hva det gjelder. I dag bruker hun coachen mest til å reflektere over episoder, til å lære og å diskutere problemstillinger som hun trenger å se større på.
– Det som er med en coach, er at du egentlig aldri får direkte råd. Jeg tar opp en problemstilling, og så ber jeg om å få spørsmål rundt det. Det handler om å få noen til å stille spørsmålene du ikke har tenkt på selv. Jeg vet jo selv hva jeg trenger, og har gjennom coaching lært å utvide horisonten.
Dette er coaching
Sissel Stoltenberg er sertifisert CTI-coach fra Coach Training Institute i London, og jobber som coach/ledercoach og karriereveileder. Hun forteller at coaching kort kan forklares som en likeverdig handling mellom coach og kunde, som gir perspektiver og motivasjon til fornyelse og vekst, og til å nå mål og oppnå resultater.
– En coach kan være nyttig i flere situasjoner. Kanskje er du i ubalanse og trenger å prioritere eller sette grenser, trenger å vokse videre eller å lede bedre? Kanskje søker du ny jobb, vil legge en strategi for karrierevekst, ønsker å kommunisere bedre eller er i en konfliktsituasjon? Kanskje er det mer på det personlig plan, hvor du trenger å bygge selvtillit, finne dine beste egenskaper eller lede deg selv bedre?
En coach hjelper deg som kunde med å utvide potensialet og fremme troen på deg selv. Gjennom en samtale utvider coachen den enkeltes mulighetsrammer, og fremmer handling og læring. For bedriftskunder knyttes ofte personlige mål til virksomhetens strategier og mål.
– Coaching bygger på en tro om at ethvert menneske er kreativt, ressurssterkt og helt. Det handler ikke om å «reparere», men å hente ut det beste i folk på grunnlag av blant annet verdier, motivasjon og gode mål. Det er også viktig at samtalene er konfidensielle, slik at du som kunde er trygg og tør å snakke om «hele deg», forteller Sissel.
Hun legger til at det er viktig å skille mellom coaching og veiledning. En som tilbyr ren coaching, gir ikke råd, men stiller gode spørsmål, og så eier du som kunde svarene selv. En veileder innen karriere gir ulike råd om CV, egenmarkedsføring, nettverk og intervju.
– Både coaching og veiledning gir selvstendige, sterke og motiverte ledere og medarbeidere, og får betydning for den enkeltes livssituasjon og balanse i hverdagen, sier Sissel.
Les mer om våre medlemsfordeler her!
Derfor kan coaching være et hjelpemiddel
En lengre coaching-prosess begynner med en innledende samtale, hvor hensikten er å bli bedre kjent og å åpne for gjensidig tillit, åpenhet og konfidensialitet. I den første samtalen klargjøres fokusområder og målsetninger samt «livshistorie» og en nå-situasjon.
– En coaching-prosess er ofte 8-10 møter, eller så starter man med 3-4 møter og bygger videre etter hvert. En forholdsvis hyppig frekvens gir en viss dynamikk i prosessen. Du som kunde får «oppgaver» og spørsmål til refleksjon hver gang, som medvirker til at prosessen fortsetter mellom møtene også, sier Sissel.
For Liv har coaching bidratt til at hun kjenner seg selv bedre.
– Med en coach får du noen som både utfordrer deg om nødvendig, som får deg til å se ting fra flere sider og som heier på deg når du trenger det. I starten fikk jeg et ferdig opplegg som vi var gjennom, men i dag ser jeg mer selv hva jeg har behov for å definere, prate om og få ut av det. Det å be om hjelp tror jeg er ganske sunt. Ikke råd, men hjelp. Jeg har fått mye nyttig lærdom som jeg tar med meg inn i andre settinger, forteller hun.
Hvorfor vil du oppfordre andre til å oppsøke coaching?
– Jeg vet ikke om jeg kan si at coaching passer for alle. Du må være motivert og åpen for det. For min egen del tror jeg at jeg trengte å komme til et punkt der jeg ikke så hvordan jeg kunne komme meg videre uten at jeg turte å spørre om hjelp. Det er ofte en sunn skepsis rundt coaching, og det kan være vanskelig å orientere seg om hvem som er den beste coachen. Jeg tror bare du må være åpen, og ville det selv. Og så må det være tillit – begge veier.
Fordeler med coaching i arbeidslivet
- Nå dine mål lettere på mindre tid – øk din produktivitet
- Gjør det beste ut av din jobb, karriere eller ledelse
- Ta steget inn i ny eller høyere stilling
- Oppnå mer effektivitet og gjør enda bedre prestasjoner
- Oppnå et godt teamarbeid/samspill
- Kommunisere riktig
- Styr tiden og avslør energi-tapperne, bli mer effektiv
- Ha et liv, ikke bare et arbeidsliv
– Coachen vil meg vel
Liv har brukt coachen sin mye til personlig utvikling, og er usikker på hvem andre som kunne hjulpet henne med det. En coach er mer nøytral, ærlig og hardere enn for eksempel en venn eller venninne vil være, og det er de kritiske spørsmålene som har hatt størst verdi når Liv tenker tilbake.
– Jeg tåler mye fra coachen. Jeg vet at den personen ikke er ute etter å ta meg, at den vil meg vel og stiller meg spørsmål som jeg egentlig ikke vil ta stilling til, men som er viktig for å komme videre i prosessen. Selv om det er på det personlige plan vi jobber, så tar jeg ikke spørsmålene personlig, fordi det er del av en profesjonell prosess, forteller Liv og legger til:
– Jeg har et grunnleggende driv etter utvikling, og da trenger jeg påfyll for å få den utviklingen jeg ønsker – via en coach. Jeg tror at hvis du skal ha en slags veileder i livet ditt, kan det være fint å ha noen utenfor det daglige livet ditt. Det er ikke alt man har lyst å dele med lederen sin, selv om det er jobbrelatert, avslutter hun.
Psst! Visste du at alle nye medlemmer i Finansforbundet får én gratis time hos en av forbundets karrierecoacher? Som medlem har du dessuten tilgang til coaching til en rabattert pris.
Fordeler med coaching personlig:
- Avdekk hva du virkelig har lyst til å gjøre med din jobb, karriere og ditt liv
- Få mer balanse mellom jobb og privatliv
- Ta godt vare på deg selv, din helse og din livsglede
- Reduser energitappende oppgaver og forpliktelser
- Utvikle et sterkt personlig fundament
- Planlegg fremtiden bedre
- Få overskudd av tid og energi