Innspill til statsbudsjettet 2025

Finansskatt, kompetanseutvikling, grønn omstilling, barnehagedekning, norsk KI-infrastruktur og fintech. Det er viktige stikkord i Finansforbundets innspill til regjeringens budsjettarbeid denne høsten.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Last ned (PDF):

Oppsummert:

Fjerning av ekstra arbeidsgiveravgift og finansskattens påvirkning

Vi er glade for at den ekstra arbeidsgiveravgiften for kompetansearbeidsplasser skal fjernes ved slutten av året. Denne avgiften har vært en ekstra byrde på toppen av den allerede eksisterende finansskatten, spesielt for lokal- og regionbankene, som utgjør 8 500 arbeidsplasser i distriktene. Finansskatten straffer mindre banker i distriktene, og vi oppfordrer til endringer for å redusere den forhøyede arbeidsgiveravgiften.

Kompetanseutvikling i finansnæringen

Vi støtter regjeringens satsing på bransjeprogrammer for finansnæringen, hvor de første utdanningene starter i 2025. Behovet for kontinuerlig kompetanseutvikling i sektoren er stort. En nylig rapport viser at svært mange ansatte forventer at arbeidsoppgavene deres vil endre seg betydelig i løpet av de neste tre årene. Derfor blir det viktig å legge til rette for et godt samarbeid mellom ansatte, arbeidsgivere, akademia og myndigheter for å sikre en kompetent og konkurransedyktig næring i årene fremover.

Grønn omstilling og sirkulær økonomi

Finansnæringen spiller en nøkkelrolle i bærekraftig omstilling, men mangler tilstrekkelige bærekraftsdata. Implementeringen av de nye rapporteringskravene i Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vil øke databehovet, og Finansforbundet etterlyser bedre finansiering og infrastruktur for bærekraftsdata i Norge. Dette er nødvendig for å muliggjøre målrettede endringer i skatte- og avgiftspolitikken, som kan fremme sirkulære økonomiske modeller.

Likestilling og barnehagedekning

Vi har jobbet lenge for likestilling i arbeidslivet, og har blant annet gjennomført tiltak som skal redusere lønnsforskjeller knyttet til foreldrepermisjon. Det påpekes imidlertid at manglende barnehageplass i mange kommuner tvinger foreldre, særlig kvinner, til å ta ulønnet permisjon, noe som hindrer likestilling. Forbundet understreker viktigheten av å sikre barnehageplass ved endt foreldrepermisjon for å redusere likestillingsproblemer.

Demokratisering av norsk arbeidsliv

Vi mener at flere ansatte bør kunne eie sin egen arbeidsplass. Medeierskap blant ansatte vil bidra positivt til verdiskaping og omfordeling. Forskning viser at ansattes medeierskap øker produktiviteten, omstillingsevnen og motstandsdyktighet i krisetider. Vi oppfordrer regjeringen til å legge bedre til rette for ansattes medeierskap gjennom endringer i regelverket.

Norske språkmodeller og KI-infrastruktur

Vi peker på behovet for å utvikle norsk infrastruktur for kunstig intelligens (KI) som støtter norske språkmodeller. Dette er avgjørende for at norsk teknologidrevet næringsliv skal kunne være konkurransedyktig. Tiltak inkluderer tilgang til norsk kvalitetsdata og investeringer i nasjonal infrastruktur for KI.

Større satsing på Fintech

Vi oppfordrer regjeringen til økt støtte for norsk fintech-næring i møte med nye EU-reguleringer, inkludert veiledning for å sikre etterlevelse av reguleringskrav knyttet til kunstig intelligens. Vi foreslår også en utvidelse av opsjonsskatteordningen slik at flere fintech-selskaper kan dra nytte av den.

Oppsummeringen er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret.